Iedereen houdt van aardbeien
‘Iedereen houdt van aardbeien!’
Sommige mensen hebben de gunfactor. Sommige producten hebben dit ook. ‘Iedereen houdt van aardbeien!’, stelt Joost Henselmans met een lach. Hij is, samen met zijn broer Joep, eigenaar van Henselmans Aardbeiplanten en www.aardbeiplantje.nl. In dit verhaal vertelt hij over de uitdagingen en kansen in zijn branche.
Joost en Joep Henselmans, Aardbeiplantje.nl
Aardbeiplantenteler Joost Henselmans over uitdagingen en kansen
Derde generatie
Het gaat goed met het familiebedrijf dat zijn wortels heeft in Noord-Holland. ‘Mijn grootvader vestigde zich in 1956 als akkerbouwer vanuit Obdam in Luttelgeest’, vertelt Joost. ‘Volgend jaar bestaan we dus zeventig jaar. Na diverse teelten besloten mijn vader en twee ooms om voor de teelt van aardbeiplanten te kiezen. Mijn broer Joep en ik hebben dit voortgezet.’
Dat bleek een goede keuze te zijn. Het bedrijf heeft zich goed ontwikkeld. Joost: ‘Ons bedrijf heeft één product, aardbeiplanten dus, voor twee doelgroepen: de zakelijke markt, de professionele aardbeientelers, en de particulieren, de hobbytelers. De particulieren bedienen wij via onze internetwinkel www.aardbeiplantje.nl en twee soortgelijke webshops in Duitsland en Zweden.’
Familiebedrijf
Firma Henselmans kent een evenwichtige leiding. In grote lijnen managet Joost het commerciële deel en verzorgt Joep de teelt. ‘Als broers hebben we natuurlijk elke dag informeel overleg. We zijn elkaars klankbord. En het is ook fijn dat we beiden ons eigen werkgebied hebben, waardoor we niet de hele werkdag op elkaars lip zitten. Overigens werkt onze vader, hij is 77 jaar, ook nog elke dag mee. Een oom werkt in de winter bij ons en onze moeder helpt nog mee met het klaarmaken van de bestellingen voor de webshops.’
Dit alles vormt een gezonde basis om te groeien. ‘Het is niet onze bedoeling om veel groter te worden’, stelt Joost, ‘maar we groeien elk jaar wel. Er is veel vraag naar aardbeien en dus ook naar aardbeiplanten. De zakelijke afnemers zitten vooral in Nederland, Duitsland en Scandinavië. We leveren rechtstreeks. Er zitten geen handelsbedrijven tussen.’
Niet ingewikkeld
Waarom bestellen deze afnemers steeds weer in Luttelgeest? Joost: ‘Dat is geen ingewikkeld verhaal. Wij telen een goede kwaliteit planten. Onze onderneming heeft een flinke omvang gekregen, maar Joep en ik staan nog elke dag op de werkvloer. We hebben een goed contact met onze medewerkers en afnemers. Deskundig, persoonlijk en betrouwbaar zijn onze kernwaarden. Wij zitten er elke dag kort op om op alle fronten kwaliteit te garanderen.’
‘In de winter hebben we zo’n 110 mensen aan het werk’
Het telen, het gaat vooral om de stekken van de planten, doet de firma Henselmans aan de Uiterdijkenweg, op zo’n 35 hectare vruchtbaar polderland. Er vindt overigens een verschuiving plaats van de meer kwetsbare teelt in de volle grond, naar de bedekte teelt onder glas of plastic tunnels, waarbij de aardbeiplant opgekweekt wordt in trays.
Met de opkomst van de bedekte teelt, waar meer controle is over de teeltomstandigheden, staat de teelt in de volle grond onder druk. Al merken ze daar in Luttelgeest nog niet veel van. ‘Juist omdat veel collega-aardbeiplantenvermeerderaars stoppen met de teelt in de volle grond merken wij een toenemende vraag naar deze aardbeiplanten.’
Karren op zonne-energie
Het managen van de teelt, de verwerking en het sorteren van de aardbeiplanten en het inpakken voor de webshops is voor de ondernemende broers en hun collega’s een arbeidsintensieve klus. Het zwaartepunt van het werk ligt in de winter en het vroege voorjaar. Dan moet er worden geoogst en verpakt. De kunst is om de planten gezond bij de afnemers te krijgen. ‘Dat wordt alsmaar uitdagender’, stelt Joost. ‘We mogen steeds minder gewasbeschermingsmiddelen gebruiken. We werken in de kas met biologische bestrijding. Buiten werken we, om het onkruid te bestrijden, met medewerkers op karren, die rijden op zonne-energie en schoffelen we mechanisch totdat dit niet meer mogelijk is. We houden overigens de ontwikkelingen met onkruidrobots nauwlettend in de gaten.’
Veel werknemers
Een andere uitdaging is het vinden en houden van voldoende werknemers. In de winter heeft de firma Henselmans zo’n 110 medewerkers aan het werk, een grotendeels vaste groep, voornamelijk afkomstig uit Polen. ‘Het lukt ons nog steeds om goede mensen aan het werk te zetten. Een vaste Poolse medewerkster van ons is daar een groot deel van haar tijd mee bezig. En gelukkig zien we dat veel mensen jaarlijks terugkeren. Dat zorgt voor rust in het bedrijf. Wat wel een uitdaging is, is het huisvesten van deze medewerkers. In de winter gaat dit nog wel. Dan is er ruimte te huur op vakantieparken. In het voorjaar en de zomer, hebben we, naast onze veertien vaste collega’s, vaak nog zo’n veertig losse medewerkers aan het werk. Met kunst-en-vliegwerk krijgen we de huisvesting nog geregeld. Het is mooi dat er onder bepaalde voorwaarden binnen de gemeente ruimte is om op eigen erf meer huisvesting te creëren.’
‘Joep en ik staan nog elke dag op de werkvloer’
Stijgende loonkosten
De alsmaar stijgende loonkosten vormen ook een uitdaging. ‘Het minimumloon gaat al jaren elk jaar omhoog. Het lukt ons om die stijgende kosten in de prijzen van onze aardbeiplanten te verwerken, maar daar zijn onze afnemers natuurlijk niet blij mee’, geeft Joost aan.
Grootse groeiplannen hebben Joost en Joep Henselmans dus niet. ‘Gewoon doorgaan, de beste kwaliteit planten leveren en onze klanten tevreden houden, is al uitdagend genoeg. Een gestage groei zie ik wel plaatsvinden via onze webwinkels, die we met een franchiseformule in het buitenland aan het uitbreiden zijn. Met dat alles hebben we onze handen meer dan vol.’
FACTS & FIGURES
- Productie per jaar: ca. 25 miljoen planten
- Medewerkers: 14 vaste collega’s. ’s winters ca. 110 losse medewerkers, in het voorjaar en de zomer ca. 40
- Teelt: 35 hectare in de volle grond
- 6.000 m2 kas
- 10.000 m2 tunnels
- www.aardbeiplantje.nl
Tekst: Huib van der Wal ~ Foto: Sjors Evers