Tandartspraktijk Kruispunt
Tandartspraktijk Kruispunt:
Mond-tot-mondreclame op z’n best
‘Hoe komen jullie erbij om ons te interviewen?’ vraagt tandarts Pui-Ming Leung met een brede lach. Zijn collega Armin Parsen kijkt ook verbaasd: ‘Onze nieuwe website gaat pas in maart live, en we doen helemaal niet aan adverteren. Eigenlijk zijn we onvindbaar.’ Toch komen er steeds nieuwe inschrijvingen binnen. Het geheim? Mond-tot-mondreclame. ‘Dat is voor ons de bevestiging dat we goed bezig zijn,’ zegt Pui-Ming.
Bij Tandartspraktijk Kruispunt draait alles om persoonlijke aandacht, teamwork en kwaliteit. Die aanpak slaat aan, en dat geeft de jonge tandartsen energie. Maar hoe verliep hun reis van studievrienden tot succesvolle ondernemers in de Noordoostpolder?
Een nieuwe start: stap voor stap bouwen
Toen Pui-Ming en Armin twee jaar geleden Tandartspraktijk Van der Ende overnamen, kozen ze voor een doordachte aanpak. ‘We hebben het eerste jaar een patiëntenstop ingevoerd, zodat we rustig konden beginnen,’ legt Armin uit. ‘We wilden de tijd nemen om het team te leren kennen en een band op te bouwen met onze patiënten.
Dat is tenslotte de basis van goede zorg.’
De overgang verliep soepel. ‘We hebben in het begin het meeste hetzelfde gelaten,’ vertelt Pui-Ming. ‘De bestaande werkwijzen en protocollen hebben we later gemoderniseerd, stapje voor stapje. Zo kon iedereen wennen aan de veranderingen. En nu? We durven te zeggen dat we staan waar we willen zijn.’
Een van de belangrijkste factoren achter dit succes is hun hechte team. ‘Onze assistentes zijn geweldig,’ zegt Armin trots. ‘Ze kennen bijna alle 5.500 patiënten persoonlijk. Dat is best bijzonder. Wij doen er alles aan om dat zo te houden, want zulke collega’s vind je niet zomaar.’
Een mentor binnen handbereik
Ook voormalig eigenaar Piet van der Ende speelt nog een rol binnen de praktijk. ‘Hij werkt nog twee dagen per week en is een geweldige mentor,’ vertelt Pui-Ming. ‘We hebben hem eindeloos vragen gesteld over verzekeringen, declaraties en andere praktische zaken. Die kennis is onmisbaar.’
De overname was ook spannend voor het team. ‘Een praktijk overnemen brengt onzekerheid met zich mee,’ legt Armin uit. ‘Maar met Piet als vertrouwd gezicht bleven patiënten én medewerkers zich op hun gemak voelen. Hij heeft het voor ons én voor iedereen hier veel makkelijker gemaakt. En de leuke teamuitjes werken natuurlijk ook mee, lacht hij.
Ondernemen: een sprong in het diepe
‘Ja, ondernemen is spannend,’ beamen de tandartsen. ‘Je kunt van tevoren alles uitrekenen: hoeveel patiënten er zijn, hoe groot het team is, hoeveel tijd je in behandelingen stopt. Maar cijfers vertellen je niet alles.’
Wat hen het meest bezighield? ‘Of we een klik zouden hebben met de patiënten. Dat is immers niet te voorspellen.’ Gelukkig zit dat wel goed. ‘We hebben bewust de tijd genomen om een band op te bouwen, en dat werpt zijn vruchten af.’
Bijzonder is dat kinderen zich opvallend op hun gemak voelen in de praktijk. ‘Bijna niemand huilt hier!’ zegt Armin lachend. ‘In de andere praktijken waar we hebben gewerkt, kwam dat veel vaker voor. Hoe dat komt? Misschien door de opvoeding hier? Of ligt het aan de nuchtere mentaliteit in de Noordoostpolder? Wie zal het zeggen?’
Van studievrienden tot ondernemersduo
De samenwerking tussen Pui-Ming en Armin gaat jaren terug. ‘We zijn allebei 33 en kennen elkaar al sinds de middelbare school,’ vertelt Armin. ‘Dat we later allebei tandheelkunde gingen studeren, was een verrassing. Pas bij de opleiding zagen we elkaar weer.’
Tijdens hun studie ontdekten ze hoe goed ze samenwerkten. ‘We hebben een buitenlandstage van drie maanden in Nicaragua gedaan,’ zegt Pui-Ming. ‘Daar moesten we onder primitieve omstandigheden kinderen behandelen. Zonder stroom, met minimale middelen. Het was een mooie ervaring, we hebben er veel van geleerd.’
Tekst: Jet van der Veen ~ Foto's: Sjors Evers
Armin Parsen en Pui-Ming Leung, Tandartspraktijk Kruispunt
Nu, jaren later, runnen ze samen een succesvolle praktijk. ‘We vullen elkaar perfect aan,’ zegt Armin. ‘Pui-Ming is analytisch en heeft een goed gevoel voor cijfers. Ik ben meer van de lange termijn en het grotere plaatje. Soms heeft hij een zetje nodig, en ik moet juist af en toe afgeremd worden. Dat werkt gewoon heel goed. In je eentje heb je blinde vlekken. Als ondernemersduo heb je een klankbord. En als je dan ook nog beste vrienden bent werkt dat heel goed. We nemen betere beslissingen en kunnen samen filosoferen. Daar hebben we anderhalf uur per dag de tijd voor tijdens het carpoolen vanuit Almere.’
Persoonlijke aandacht als kernwaarde
Bij Tandartspraktijk Kruispunt draait alles om kwaliteit en persoonlijke aandacht. ‘We maken bewust tijd vrij om met patiënten te praten, zowel voor als na de behandeling,’ vertelt Armin. ‘Dat zorgt voor een ontspannen sfeer. Mensen voelen zich gehoord en gezien. Dat maakt ons werk zoveel leuker.’
Die ontspannen sfeer merk je ook in kleine momenten. ‘Laatst luisterden we tijdens een behandeling naar de radio,’ vertelt Pui-Ming. ‘Er kwam een grap voorbij, en we moesten allebei zó hard lachen dat ik de instrumenten even moest neerleggen.’
Naast persoonlijke aandacht staat hun werkwijze centraal. ‘We werken minimaal invasief,’ legt Armin uit. ‘Dat betekent dat we proberen zoveel mogelijk tandweefsel te behouden. Kronen plaatsen we bijna nooit, omdat we andere vultechnieken gebruiken. Die aanpak is niet alleen beter voor de patiënt, maar past ook bij onze filosofie: je doet niets wat niet écht nodig is.’
Ondernemen leer je in de praktijk
Hoewel ondernemen tijdens hun opleiding nooit aan bod kwam, hebben Pui-Ming en Armin inmiddels hun draai gevonden. ‘Je stapt op een rijdende trein en ontdekt onderweg hoe alles werkt,’ zegt Armin. ‘Gelukkig konden we in het begin veel leren van Piet van der Ende. Dat heeft ons enorm geholpen.’
De vrijheid om hun werk zelf in te richten, maakt het ondernemerschap extra aantrekkelijk. ‘We willen de beste zorg bieden zonder de druk van een grote keten achter ons,’ zegt Pui-Ming. ‘We hebben geen zzp-tandartsen die continu wisselen, onze patiënten zien altijd een vertrouwd gezicht.’
En dat merken ze terug. ‘Patiënten waarderen onze persoonlijke aanpak. Dat motiveert ons elke dag om het beste uit onszelf te halen.’