< TERUG

 

Bloemist Pieter Doff, betrokken ondernemer

 

'Maak het verschil in je winkel'

Elke detaillist weet het; het internet is een geduchte concurrent. Pieter Doff van De Vier Jaargetijden, tevens bestuurslid van Centrum Management Emmeloord, ziet diverse collega’s worstelen om hun bedrijf in de benen te houden. ‘Je moet, nog meer dan voorheen, het verschil maken in je winkel’, stelt Pieter beslist. ‘Benader je klanten persoonlijk. Geef ze het best mogelijke advies. Maak het gezellig in je winkel. En werk samen met je collega-detaillisten. Samen houden we ons winkelcentrum aantrekkelijk.’

4-jaargetijden

 

Pieter Doff, eigenaar De Vier Jaargetijden

 

Jong en ervaren
Pieter Doff is een jonge en tevens ervaren bloemist. In 2009 nam hij op zijn 20-ste De Vier Jaargetijden over, toen nog gevestigd in De Zuidert. Daar had hij als stagiair van de vakopleiding in Zwolle, het vak geleerd. De jonge polderbewoner bleek niet alleen het vak, maar ook het ondernemen in de vingers te hebben. Eind 2016 verhuisde hij zijn bedrijf naar het centrum van Emmeloord, naar de Korte Achterzijde. Sinds twee jaar is hij gevestigd in de Lange Nering, in een iets kleiner pand, op een mooie locatie, met veel raampartijen.

Zijn bedrijf is erdoor veranderd. ‘Aan de Korte Achterzijde kwamen de meeste klanten voor een gerichte aankoop. Hier in de Lange Nering krijg ik veel meer mensen in de winkel. Er zijn meer impulsaankopen, maar ze lopen ook sneller naar buiten, zonder iets te kopen. Daar moest ik aan wennen. Ik moet dus nog beter mijn best doen om te verkopen. Dat doe ik door nog meer persoonlijk contact met de klant te maken, nog duidelijker te hebben waar ze naar op zoek zijn. Persoonlijk contact is belangrijk. Achter de aankoop van een boeket bloemen zit vaak een verhaal. Veel mensen, niet allemaal natuurlijk, vinden het fijn om dat verhaal te delen.’

‘Toch ben ik meer bloemist dan ondernemer’, weet Pieter van zichzelf. ‘Het is, iedere dag weer, mijn uitdaging om de mooiste boeketten te maken.’ Dan heeft hij het uiteraard over de keuze van de bloemen, de kleuren, de takken. ‘Ik gebruik graag, als het seizoen ze ter beschikking stelt, meer exclusieve bloemen. Maar ik probeer me ook te onderscheiden met de keuze voor papier, folie en zelf geprinte linten. 

 
Tekst: Huib van der Wal ~ Foto’s: Evelien Sikkema

Daarop staat de info hoe de bloemen het beste te onderhouden, al geef ik die tips uiteraard ook nog mondeling mee.’ De feestdagen komen eraan, de drukste periode voor Pieter. ‘Ik vind het een mooie tijd. Het is altijd gezellig druk en de bloemen worden dan makkelijker verkocht.’

Webshop
In zijn kleurrijke bloemenwinkel aan de Lange Nering probeert Pieter Doff dus het verschil te maken. Maar klanten kunnen de mooiste boeketten ook via zijn webshop bestellen. Prachtige voorbeelden knallen van het beeldscherm af. Er is een ruime keuze en uiteraard zijn er passende boeketten voor uitvaarten en trouwfeesten. Eén muisklik verder en De Vier Jaargetijden gaat voor je aan het werk. Pieter heeft drie medewerkers die de bloemen bezorgen.

 

‘Achter de aankoop van een boeket bloemen zit vaak een verhaal’

 

Zakelijke markt
Voor de ondernemers heeft de polderbloemist een abonnementsvorm bedacht, in samenwerking met FloraNL. Dit is een samenwerkingsverband van duurzaam gecertificeerde bloemisten, die elkaar ondersteunen op het gebied van automatisering, duurzaamheid en marketing. Pieter: ‘Zakelijke klanten kunnen op onze site inloggen en hun bestelling plaatsen. Bijvoorbeeld voor een jubileum van een medewerker, een afscheid, of een felicitatie van een collega-ondernemer. Het kost ze maar een paar minuten om hun keuze te maken en wij doen de rest. Van een prachtig boeket, een mooi kaartje met een tekst en eigen logo, tot en met uiteraard de bezorging. Met behulp van dat landelijke netwerk kunnen we overal in Nederland bezorgen.’ 


CME
Naast de zorg voor zijn eigen winkel, helpt Pieter graag mee aan het aantrekkelijk houden van Emmeloord-Centrum. ‘Ik was lid van de activiteitencommissie en werd vorig jaar door Jeroen Beekman gevraagd om plaats te nemen in het bestuur van Centrum Management Emmeloord. Ik heb een goede persoonlijke klik met de andere bestuursleden en vind het belangrijk dat ons winkelcentrum aantrekkelijk blijft. Natuurlijk is dit voor ons als winkeliers belangrijk, maar ook voor de leefbaarheid van de
Noordoostpolder’, zegt Pieter, geboren en getogen polderbewoner. In dit kader is Pieter uiteraard heel gelukkig met het besluit van de gemeenteraad om het winkelcentrum een opknapbeurt te geven. De bestrating krijgt een upgrade en er komt meer groen. Ook wordt het Kettingplein opgehoogd en groener maakt. Verder worden het meubilair, prullenbakken en lantaarnpalen vervangen of herschikt. Ook wordt het aantal fietsparkeerplekken uitgebreid. Pieter wijst in dit kader ook weer op de eigen verantwoordelijkheid van de detaillist. ‘Leun niet achterover. Denk niet dat klanten vanzelf naar je toe komen. Zorg dat je winkel er uitnodigend uitziet, wees gastvrij en laat je klanten weten dat je er bent.’

 

FACTS
&
FIGURES

  • In 2009 (toen Pieter De Vierjaargetijden overnam) was Pieter de jongste ondernemer van de Noordoostpolder.
  • De Vier Jaargetijden rijdt per week 1000 km door de polder om bestellingen te bezorgen.
  • Pieter is lid van FloraNL, een zakelijke samenwerkingsgroep speciaal voor de bloemist
  • Het lievelingsseizoen van Pieter is de herfst. Dat is echt de tijd om het binnen weer gezellig te maken en er zijn prachtige materialen om mee te werken.
  • www.devierjaargetijden.net